قلب قلم

شعر و نقد ادبی - حسنا محمدزاده

قلب قلم

شعر و نقد ادبی - حسنا محمدزاده

قلب قلم

حسنا محمدزاده - شاعر

کتاب ها :
1. هنوز قلب قلم درد می کند ... برگرد ! ( آرام دل )
2.عشق های بی حواس ( فصل پنجم )
3. خورشیدهای توأمان (آرام دل )
4. یک مشت آسمان ( فصل پنجم )
5.سربه مهر ( جمهوری)
6.جوهر جان ( هزاره ققنوس)
7. زیر هر واژه آتشفشان است (سوره مهر)
8.قفس تنگی (شهرستان ادب)
9. پری روز (شهرستان ادب)
10. سرمشق(هزاره ققنوس)
11. گزیده مرصاد العباد (نشر گویا)

نویسندگان

 

۱۴۰۳.۱۰.۱۱

 دوازدهمین اردوی ادبی تماشا با حضور محمدرضا سنگری، حسنا محمدزاده، مجید قیصری، فریبا یوسفی دبیر این نشست و همچنین وحید سمنانی و مبین اردستانی منتقدان مجموعه آثار سمانه خلف‌زاده که با عنوان‌های «دم»، «بازدم» و «همدم» منتشر شده، به دبیری فریبا یوسفی برگزار شد.

 

در دومین کلاس اردوی ادبی تماشا، حسنا محمدزاده غزل «چه دانستم که این سودا مرا زین سان کند مجنون/ دلم را دوزخی سازد دو چشمم را کند جیحون» از دیوان شمس مولانا را قرائت کرد و یادآور شد که در این شعر شاعر با تصاویر تودرتو که فراواقعی در عالم امکان هستند یک حس و دریافت و درک را بیان کرد که سمبلیسم فرارونده است. 

وی به نمادهای پرکاربرد در اشعار شاعران معاصر پرداخت و اظهار کرد: از نمادهای پرتکرار درخت است که نماد مردم ایران و ایستادگی است. همچنین آب نماد پاکی و روشنی، شهیدان و زندگی و حیات، آیینه نماد پاکی و آرامش، کبوتر نماد خلوص، سادگی، صلح، امید، خوشبختی و آزادی، موریانه نماد نابودسازی آهسته و در شعر قیصر نماد دشمنان ضعیف و ناتوان داخلی، قطار نماد گذر زمان، پنجره نماد دریچه‌ای به معنویت نور و جهان، دیوار نماد موانع است. 

ماندگاری آثار ادبی در گرو روایت است

محمدزاده با قرائت شعر «کویر» قیصر امین‌پور تاکید کرد که این غزل به یاد شریعتی سروده شده و به کتاب «هبوط در کویر» اشاره دارد و کویر در این شعر نماد بی‌حاصلی دنیا است. 

مدرس دومین کلاس دوازدهمین اردوی ادبی تماشا عنوان کرد: رمزهای ابداعی و فردی از طبیعت و پدیدارهای جهان ماده گرفته شده و تفاوت رمزها در نظرگاه شاعران مختلف فردیت را به خوبی نشان می‌دهد. آیینه در دفتر «آینه‌های ناگهان» اثر قیصر امین پور به مفهوم دوری از خودبینی و زلال بودن است و سیب سبز نماد شهدای به تکامل رسیده و باران نماد حیات ابدی و جاودانگی است.
وی دو عامل ابهام در شعر شاعر را ناشی از ضعف شاعر و کژتابی‌ها و نمادگرابودن شاعر و همسطح نبودن علم و آگاهی شاعر با مخاطب دانست. 

محمدزاده در ادامه به شعر «کسی نام عزیز تو را ز خاطر برد/ کلید پنجره رو به باغ را گم کرد» قیصر امین‌پور اشاره کرد و یادآور شد که شاعر باغ مظهر زیبایی باطنی در نظر گرفته و پنجره هر روزنی که انسان را به دنبال درون بکشاند، است. 

وی عنوان کرد: شعر نه باید خیلی سطحی و نه خیلی پیچیده باشد چراکه سطحی بودن شعر قابل پسند نیست و پیچیده بودن ذهن را درگیر می‌کند و مانع از دریافت مخاطب می‌شود. 
محمدزاده در پایان سخنانش به تفاوت‌ها در شیوه بیان شاعران متعدد پرداخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی